Försäljningsvillkor
Konsumentköp
- 1. Inledning
- 2. Avtalet
- 3. Parterna
- 4. Pris- och produktinformation
- 5. Ingående av avtal
- 6. Betalsätt och betalning
- 7. Leverans
- 7.1 Leveransförseningar och ersättningskrav
- 7.2 Skador under transport
- 8. Varans risk
- 9. Ångerrätt
- 10. Försening och utebliven leverans – köparens rättigheter och tidsfrist för reklamation
- 11. Fel i produkten – köparens rättigheter och reklamationsfrist
- 11.1 Din rätt att reklamera vid fel
- 11.2 Hur man reklamerar
- 11.3 Hur länge kan jag reklamera?
- 11.4 Hur skickas produkten tillbaka?
- 11.5 Hur görs återbetalning vid reklamation?
- 12. Monterings- och användarfel
- 13. Personuppgifter
- 14. Tvist
1. Inledning
Detta köp regleras av nedanstående standardiserade försäljningsvillkor för konsumentköp av varor över Internet via vår hemsida www.decosystems.se. Konsumentköp över internet regleras i huvudsak av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, distansavtalslagen och e-handelslagen och dessa lagar ger konsumenten omistliga rättigheter. Lagarna finns på www.lagen.nu. Villkoren i detta avtal ska inte förstås som någon begränsning av de lagstadgade rättigheterna, utan anger parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för handeln. Deco Systems Sweden AB gör inga avtal med personer under 18 år. Om varor returneras från personer som har beställt varor under 18 år ska Deco Systems återbetala beloppet, men meddelar även vederbörandes vårdnadshavare för att undvika en eventuell upprepning.
2. Avtalet
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnas i beställningslösningen och eventuella separat överenskomna villkor. Vid eventuell konflikt mellan uppgifterna har vad som särskilt avtalats mellan parterna företräde, så länge det inte strider mot tvingande lagstiftning.
Avtalet kommer också att kompletteras med relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.
3. Parterna
Säljare är Deco Systems Sweden AB, Kryptongatan 1, 431 53 MÖLNDAL post@decosystems.se, Tel: 011 400344, organisationsnummer: 559445-1246, och betecknas nedan som “säljare” eller “vi”.
Köparen är den konsument som gör beställningen och benämns i det följande “köpare” eller “du”.
Deco Systems Sweden AB levererar endast till kunder med registrerad adress i Sverige.
4. Pris- och produktinformation
Priserna som anges i vår webbutik är i svenska kronor inklusive moms. Det är det pris och den vara som presenteras i kassan vid köptillfället som gäller, dock reserverar vi oss för uppenbart felaktiga priser orsakade av tekniska problem eller stavfel. Med detta menar vi uppenbara fel kunden insett eller borde ha insett är felaktiga.
Information om korrekt installation/montering, användning av speciallim, hantering, underhåll, förvaring och förvaring finns under “Dokument och broschyrer” på varje enskild produkt. Notera att ett speciallim behövs för att säkerställa produkternas kvalitet och livslängd. Vid bristande efterlevnad av monteringsanvisningarna eller användarinstruktion kan möjligheten att hävda en fel påverkas.
5. Ingående av avtal
När köparen lagt sin beställning och Säljaren därefter skickat en orderbekräftelse, anses Avtalet bindande för båda parter. Om Säljaren av något skäl inte kan godkänna beställningen kommer detta att informeras om snarast möjligt.
Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit ett skriv- eller skrivfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen i nätbutiken eller i köparens beställning och motparten insett eller borde ha insett att ett sådant fel förelåg.
6. Betalsätt och betalning
Tillgängliga betalsätt
I kassan kan du välja mellan följande betalsätt: kortbetalning, Swish och faktura.
Betalning via Swish
Om du är ansluten till Swish kan du betala ditt köp genom deras tjänst. Beloppet dras direkt från ditt konto när du genomför köpet i kassan.
Betalning via ApplePay
Om du är ansluten till ApplePay kan du betala ditt köp genom deras tjänst. Beloppet dras direkt från ditt konto när du genomför köpet i kassan. Detta betalsätt är valbart via Safari (som nås via din Apple-enhet).
Betalning med VISA och Mastercard/Eurocard
När du betalar med kort görs detta via Nets Easy som använder sig av 3D-secure. Om köparen använder kredit- eller betalkort för betalning kan säljaren reservera köpeskillingen på kortet vid beställning. Kortet debiteras samma dag som varan skickas. När du handlar hos Deco Systems Sweden AB behandlas betalningen av Nets Easy, som är en säker elektronisk betalningslösning för Visa och Mastercard/Eurocard. All kortinformation lagras i enlighet med kortbolagens föreskrifter.
Betalning via faktura genom Klarna
Faktura via Klarna som betalsätt är tillgänglig för privatpersoner och sker i enlighet med fakturavillkor som meddelats av Klarna. Kreditvärdering görs av Klarna för utvärdering om du har möjlighet att handla för det valda beloppet. Har du frågor om kreditvärderingen får du vända dig direkt till dem via kontaktuppgifter som nås via https://www.klarna.com/se/kundservice/.
Vald finansiering är ett avtal mellan dig och vår finansieringspartner och du som kontohavare behöver vara införstådd med att kontot kan belastas med räntor på det aktuella utestående beloppet och att det kan tillkomma kostnader utöver det som framgår av beloppet i varukorgen. Om du inte betalar i tid, tas dröjsmålsränta ut enligt Räntelagen. Avgifter kan även komma att tas ut enligt Inkassolagen samt Lag om ersättning för inkassokostnader m.m..
Fullständiga villkor för fakturabetalning via Klarna hittar du på deras hemsida.
Ej uthämtade paket
Om du inte accepterar paketet vid leverans (eller inte hämtar det från något postkontor eller postombud där det, enligt separat överenskommelse, har levererats) – och i övrigt är helt passiv – ger detta oss ingen indikation på varför paketet inte har hämtats ut. Vi är måna om miljön och vill inte ha oseriösa order som skapar onödiga miljöutsläpp. Om du inte hämtar ut ditt paket kommer du att debiteras för fraktkostnader till dig och tillbaka till oss igen, samt Deco Systems kostnader för hantering av ärendet (som uppgår till 350 NOK). Fraktkostnaden beräknades i kassan. Returkostnaden vi använder är densamma som fraktkostnaden du fick i kassan när du gjorde beställningen. Paket som lämnas hos tredje part (lagerhotell) kommer att debiteras direkt till köparen.
Övriga betalningsvillkor
För att handla på www.decosystems.se måste du ha fyllt 18 år.
7. Leverans
Leverans har skett när köparen eller dennes ombud, har övertagit varan.
Om ingen leveranstid anges i beställningslösningen ska säljaren leverera varan till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter beställning från kund. Mer information om aktuella fraktvillkor för din beställning hittar du på vår hemsida i kassan. Varan ska levereras till köparen om inte annat särskilt avtalats mellan parterna.
Varorna skickas via vår transportpartner Bring. Du får alltid ett meddelande från transportföretaget innan leveransen sker, detta gäller både dig som privatkund och professionell kund. Leveransen sker till porten om du bor i flerbostadshus, eller till tomtgränsen om du bor i villa.
7.1 Leveransförseningar och ersättningskrav
Vid leveransförsening ska Deco Systems Sweden AB informera kunden så snart företaget bli medveten om att det blir försening. Kunden ska informeras om orsaken till förseningen och om den nya beräknade leveranstiden. Du kan också ha rätt att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig, eller om någon annan omständighet som ger dig rätt att häva köpet enligt konsumentköplagen gäller.
Om Deco Systems Sweden inte kan leverera inom avtalad tid och försändelsen är så försenad att det blir ekonomiska konsekvenser har kunden rätt att kräva ersättning. I så fall ska Deco Systems Sweden AB ha en beskrivning av det aktuella beloppet och hur förseningen orsakat den kostnad som ekonomisk ersättning söks för.
För smidigast möjliga ärendehandläggning rekommenderar vi att förfrågan skickas till post@decosystems.se. Alternativt kan det även anmälas på telefon 031-16 22 55, men då skickar Deco Systems Sweden AB en sammanfattning av samtalet så att du som kund måste bekräfta att vi har förstått varandra och att alla viktiga detaljer har uppfattats korrekt.
7.2 Skador under transport
Om produkten har skadats under transporten har du rätt att reklamera transportskadan. Se mer om reklamationer i avsnitt 11. Vid konstaterade skador har du rätt till en ny vara och om Deco Systems Sweden AB inte kan leverera samma vara kan du få tillbaka det betalade beloppet.
Vi ber att skadan noteras på följesedeln innan leveransen bekräftas.
Vi rekommenderar alltid att dokumentera synliga transportskador genom att fotografera dem. Eventuella skador ska anmälas till post@decosystems.se. För att vi på bästa sätt ska kunna hantera din reklamation ber vi dig anmäla skadan så snart som möjligt.
Du kan också reklamera en transportskada via brev: Pindsleveien 2A, Sandefjord 3221, Norge.
Alternativt kan reklamationen meddelas per telefon på 031-16 22 55. I så fall skickar Deco Systems Sweden AB en sammanfattning av samtalet så att du som kund måste bekräfta att vi har förstått varandra och att alla viktiga detaljer uppfattades korrekt, innan fortsatt handläggning av ärendet sker.
8. Varans risk
Risken för varan övergår till köparen när denne eller dennes ombud har fått varan levererad enligt punkt 7.
9. Ångerrätt
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du alltid rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan, den s.k. ångerfristen. Om tidsfristen går ut på en lördag, helgdag eller helgdag förlängs fristen till närmaste vardag.
För att utöva din ångerrätt, ska du meddela oss detta inom ångerfristen. Meddelandet måste klart och tydligt ange vilket köp det rör sig om och att du ångrar köpet. Du kan meddela oss att du ångrar ditt köp genom att kontakta oss via de kontaktsätt som finns nämnda i dessa villkor eller på vår hemsida. Vi rekommenderar alltid att du meddelar oss om ditt ångrade köp via e-post eller ångerblanketten på vår hemsida:
- Onlineformuläret Ångerblankett: https://www.decosystems.se/angerblankett/
Du kan även ladda ner formuläret via denna länk: [Ångerblankett] och skicka till oss. - E-post: post@decosystems.se
Som kund är du skyldig att förmedla budskapet inom ångerfristen. Vid e-postkommunikation, kom ihåg att kontrollera din skräppostmapp.
Villkor för retur vid ångrat köp
Du får självklart titta på och undersöka varan. Tänk på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Varan ska returneras komplett, vilket innebär att alla delar, tillbehör och bruksanvisningar ska återsändas till oss.
Du är skyldig att ersätta oss för den ångrade varans värdeminskning, i den mån värdeminskningen beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion (ett s.k. värdeminskningsavdrag). Värdeminskningsavdraget görs i regel på återbetalningen.
Vid utnyttjande av ångerrätten ska varan returneras till säljaren utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det att meddelandet om utnyttjande av ångerrätten lämnats. Köparen står för returkostnaderna när den utövar sin ångerrätt.
Ångerrättsretur ska göras till följande adress:
Logistik 27
Källsvedjegatan 3
514 91 Tranemo
Returkostnaderna kommer att variera beroende på vikt, storlek, plats och om försändelsen kan skickas som vanlig post eller om den måste skickas med skåpbil. Om du returnerar via oss, är returkostnaden densamma som fraktkostnaden du fick i kassan när du gjorde beställningen. Om du väljer att returnera själv eller via någon annan kommer returkostnaden vara ungefär densamma som den fraktkostnad du fick i kassan när du gjorde beställningen.
Återbetalning vid ångrat köp
Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka det du betalat till oss. Beloppet som återbetalas till dig när det du betalat (med avdrag för värdeminskningsavdrag och andra lagliga avdrag), och ska ske utan oskäligt dröjsmål, senast 14 dagar från det att säljaren fått besked om ditt beslut att utöva ångerrätten. Säljaren har dock rätt att hålla inne betalningen till dess att det första av följande inträffar: (i) vi har mottagit varan från köparen, eller (ii) köparen har lämnat in dokumentation om att varan har skickats tillbaka till oss. Återbetalning av eventuella reklamationer eller annullerade köp ska göras på samma sätt som betalningen, om inte annat överenskommits med konsumenten.
Övrigt om ångerrätt
Om du inte accepterar paketet vid leverans eller inte hämtar det från något postkontor eller postombud där det har levererats – och i övrigt är helt passiv – ger detta oss ingen indikation på varför paketet inte har hämtats ut. I sådana fall anses det därför inte som att konsumenten har utnyttjat sin ångerrätt.
10. Försening och utebliven leverans – köparens rättigheter och tidsfrist för reklamation
Om leverans uteblir eller vi levererar din vara för sent, och detta inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida, får köparen enligt reglerna i 3 kap. konsumentköplagen, hålla inne köpeskillingen, kräva fullgörande, häva avtalet och/eller kräva ersättning av säljaren.
Skicka in ditt anspråk
Vid anspråk på ersättning krävs skriftlig dokumentation av kostnaderna. Skicka den helst per e-post till post@decosystems.se alternativt per post till den adress som anges i punkt 3.
Uppfyllelse
Köparen kan behålla köpet och kräva fullgörande av säljaren. Köparen kan dock inte kräva fullgörande om det finns ett hinder som säljaren inte kan övervinna, eller om fullgörandet kommer att medföra så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det är väsentligt ur proportion mot köparens intresse av att säljaren fullgör. Skulle svårigheterna försvinna inom skälig tid kan köparen ändå kräva fullgörande.
Köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörelse om han eller hon väntar oskäligt länge med att framställa kravet.
Hävning
Om en försening inträffar kan du som konsument (i vissa fall) ha rätt till vissa påföljder enligt konsumentköplagen – exempelvis rätt att häva köpet. Bl.a. gäller följande:
- Om säljaren inte levererar varan vid leveranstillfället kan köparen uppmana säljaren att leverera inom skälig ytterligare tidsfrist för fullgörande. Om säljaren inte levererar varan inom tilläggsfristen kan köparen häva köpet.
- Köparen kan också häva köpet omedelbart om säljaren vägrar att leverera varan. Detsamma gäller om leverans till avtalad tidpunkt var avgörande för avtalets ingående (om köparen har meddelat säljaren att leveranstidpunkten är avgörande).
- Köparen kan också häva köpet om vårt dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen.
Hävningsanspråk ska göras inom skälig tid efter det att köparen fick kännedom om den försenade leveransen.
Ersättning
Köparen kan i vissa fall enligt konsumentköplagen kräva ersättning för en skada till följd av förseningen. Detta gäller dock inte om säljaren styrker att förseningen beror på ett hinder utanför säljarens kontroll som inte rimligen kunde ha beaktats vid avtalets ingående, undvikits eller övervunnits följderna av.
11. Fel i produkten – köparens rättigheter och reklamationsfrist
11.1 Din rätt att reklamera vid fel
Om varan har ett fel eller om det uppstått ett fel vid eller dröjsmål i leveransen får du reklamera varan eller köpet. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet, eller i vissa fall ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan dessutom ha rätt att kräva skadestånd.
Om du som konsument vill göra din reklamationsrätt gällande måste du meddela oss. Skicka ett meddelande där du beskriver felet eller förseningen i ett reklamationsmeddelande enligt instruktionerna i punkt 11.2 nedan. I samband med din reklamation kan du bli ombedd att återsända din reklamerade vara till oss för undersökning av varan. Skicka din reklamationsretur till följande adress:
Logistik 27
Källsvedjegatan 3
514 91 Tranemo
Vid en godkänd reklamationen står Deco Systems för returfraktkostnaderna. Du som kund ansvarar för att godset inte skadas under transporten. Om reklamationen inte godkänns är det kunden själv som får stå för returfraktkostnaderna.
Returfraktkostnaderna kommer att variera beroende på vikt, storlek, plats och om försändelsen kan skickas som vanlig post eller om den måste skickas med skåpbil. Om returfrakten arrangeras av oss, är returfraktkostnaden densamma som fraktkostnaden du fick i kassan när du gjorde beställningen.
Deco Systems Sweden kan kräva ersättning för rimliga undersökningskostnader av kunden vid icke-godkända reklamationer, dvs. kostnader för att vi ska kunna bedöma om det är ett fel på varan eller inte. Vi tar bara ut undersökningskostnad vid ej godkända reklamationer
Undersökningskostnaden brukar uppgå till mellan 200-350 kr.
11.2 Hur man reklamerar
Om det skulle vara fel på din vara kan du reklamerad den. Vi rekommenderar att du skriftligen skickar ditt reklamationsmeddelande till oss via e-post till: post@decosystems.se
I meddelandet måste vi även få information för att identifiera köpet, t.e.x ordernummer eller liknande. Bifoga även detta.
Du kan också kontakta oss här: https://www.decosystems.se/kontakt
Du kan även kontakta oss med ditt reklamationsmeddelande via följande telefonnummer 031-16 22 55 eller följande postadress: Pindsleveien 2A, Sandefjord 3221, Norge.
11. 3 Hur länge kan jag reklamera?
Om du upptäcker ett fel som du vill reklamera måste du lämna ditt reklamationsmeddelande till oss inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationer som görs inom två månader efter att du märkt ett fel anses alltid ha gjorts i skälig tid.
Vi ansvarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt. Upptäcker du ett fel precis innan tre år har gått, måste du ha reklamerat detta fel senast inom 2 månader efter treårs perioden.
Om kunden väntar med att meddela felet är kunden själv ansvarig för eventuella ytterligare skador som det orsakar eller om produkten under tiden dras ur sortimentet.
11.4 Hur skickas produkten tillbaka?
Skicka produkterna väl förpackade i en kartong. Använd gärna samma kartong som du fått varan i. Säkerställ att varan inte ligger lös och kan slängas runt i kartongen för att undvika skador vid transport.
Produkterna returneras till följande adress:
Logistik 27
Källsvedjegatan 3
514 91 Tranemo
11.5 Hur görs återbetalning vid reklamation?
Återbetalning av eventuella reklamationer eller annullerade köp ska göras på samma sätt som betalningen, om inte annat överenskommits med konsumenten. Om detta av någon anledning inte kan göras måste Deco Systems Sweden AB kontakta kunden och komma överens om en annan lösning.
Om en återbetalning ska göras vid en reklamation, sker återbetalningen utan oskäligt dröjsmål och inom 14 dagar från det att vi godkänt reklamationen.
12. Monterings- och användarfel
Om kunden har installerat produkterna felaktigt enligt monteringsanvisningen kan Deco Systems inte hållas ansvarigt. Kunden ansvarar själv för att produkterna installeras korrekt enligt monteringsanvisningen, samt att de beskrivna verktygen används.
Monteringsanvisningen för den enskilda produkten laddas upp bland dokumenten på produktsidan, men avvikelser och tekniska fel kan förekomma. Om kunden av någon anledning inte har fått eller inte kan hitta monteringsanvisningar ska kunden kontakta Deco Systems Sweden så att monteringsanvisning erhålls innan installationen påbörjas.
13. Personuppgifter
Deco Systems Sweden AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in av dig i samband med att du gör din beställning. Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera och genomföra din beställning m.m. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter, se vår integritetspolicy. Du når den senaste versionen på vår hemsida här: www.decosystems.se/integritetspolicy.
14. Tvist
Klagomål ska riktas till säljaren inom skälig tid, jfr punkterna 9 och 10. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi förbinder oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.
Telefonväxel: 08-508 860 00
Mejl: arn@arn.se
ALMÄNNA FÖRSÄLJNINGSVILLKOR FÖR DECO SYSTEMS AB
-
AVTALSFÖRHÅLLANDE
1.1 Dessa försäljnings- och leveransvillkor (“Försäljningsvillkor“) gäller för att försäljning av produkter från Deco Systems Sweden AB (org.nr. 559445-1246) (“DS“) till företagskunder eller andra professionella kunder (“Kunden“).
1.2 Avtalet mellan DS och Kunden består av följande (och vid inbördes stridigheter i den angivna ordningsföljden): I) särskilda villkor som är skriftligt avtalade mellan DS och Kunden, II) DS orderbekräftelse, III) Försäljningsvillkor, IV) DS eventuella anbud, V) Kundens skriftliga beställning, (sammanfattningsvist “Avtalen“). Eventuella försäljningsvillkor från Kunden gäller bara när DS skriftligen har godkänt dessa.. -
PRISER
2.1 Priser och villkor som uppgivits av DS och på DS webbsida kan ändras utan varsel. Priser och villkor som uppgivits av DS i anbud är bindande i tre månader från anbudsdatum, annan tidsfrist skall vara speciellt avtalad i DS anbud eller skriftligt avtalad mellan parterna.
2.2 Alla priser är exklusive moms, exklusive miljö- och andra eventuella avgifter.
2.3 Kostnad för frakt tillkommer på alla order, beloppet varierar beroende på fraktmetod, leveransplats och vikt. DS tar ut avgifter efter transportörens gällande villkor, med påslag till DS som är närmare angett av DS i anbud eller orderbekräftelse. På alla order tillkommer en hanteringsavgift på 50 kr.
2.4 DS förbehåller sig rätten att korrigera uppgivna priser om DS kostnader ändras +/- 2 % från datumet då anbudet eller orderbekräftelsen började gälla (inklusive valutaförändringar för produkter som köpts i utländsk valuta). Vid fel i prissättning som är av väsentlig betydelse (+/- 15 %) från DS sida, har DS rätten att avbryta ordern utan ersättningsansvar.
2.5 När Kunden anser att fakturerat pris avviker från Avtalet, ska detta meddelas till DS senast åtta arbetsdagar efter leverans.
. -
FAKTURERING OCH BETALNING
3.1 Som ett led i DS miljöarbete önskar DS att fakturor skickas elektroniskt. Kunden kan välja mellan I) faktura via e-post (bifogad PDF), II) EHF (elektroniskt handelsformat), III) faktura per post (hanteringsavgift på 50 kr tillkommer).
3.2 Betalningsfrist anges av DS i orderbekräftelsen. DS förbehåller sig rätten att kräva förskottsbetalning.
3.3 Om fakturan inte betalas vid förfallodatum, ska Kunden betala dröjsmålsränta till DS i enlighet med gällande räntelag.
3.4 DS förbehåller sig rätten till att ta en kreditupplysning utföra en värdering av Kunden. -
PRODUKTINFORMATION
All information som finns på DS webbsida, webbsidor det är länkat till från DS’ webbsida, produktmaterial, produktkataloger och liknande, kan bli ändrat eller justerat utan varsel. DS reserverar sig för att det kan förekomma fel i informationen..
-
LEVERANS/RISKÖVERGÅNG
5.1 Produkten levereras fritt fabrik (Incoterms 2010) till DS lager i Tranemo. Från samma tidpunkt övergår risken för produkten till kunden.
5.2 Om inget annat uttryckligen överenskommits är den angivna leveranstiden uppskattad av DS, men är inte bindande. DS ska underrätta Kunden så fort det står klart att leveranstiden inte kan hållas. DS ansvarar under inga omständigheter för: förseningar som beror på omständigheter utanför DS kontroll, utöver det ansvarar DS inte för förseningar hos DS underleverantörer eller tillverkare.
5.3 Kunden ska vid mottagandet av leveransen kontrollera att denna stämmer överens med orderbekräftelsen. Kunden ska meddela eventuella avvikelser till DS senast fem arbetsdagar efter mottagandet. -
REKLAMATION
6.1 Om inget annat avtalats skriftligen säljs produkten med två års garanti för fel/brister från och med leveransdatum, vilket vidare anges i detta avsnitt.
6.2 En förutsättning för reklamation är att produkten har installerats och använts på ett korrekt sätt i enlighet med DS tekniska information, installationsanvisningar och produktens användningsområde. Informationen finns på DS webbsida eller länkas till rätt plats från DS webbsida. Det är en förutsättning att produkten är limmad med DS fabrikstillverkade speciallim som är avsett för limning av produkten, och att produkten förvaras på ett sådant sätt att produkten inte skadas. DS rekommenderar minst 24 timmars förvaring inomhus före montering. Kunden är välkommen att kontakta DS för produktrådgivning och genomgång av produktens användningsområde innan den tas i bruk.
6.3 Defekter som beror på normalt slitage eller åldrande är inte relaterade till produkten.
6.4 Kunden ska skriftligen reklamera eventuella fel senast två år efter leverans. Eventuella reklamationer av Kundens kund måste följa DS process för reklamation av produkten. DS ger inte Kundens kund en egen garanti på produkten.
6.5 I händelse av legitima klagomål är DS ansvar begränsat till reparation eller utbyte av den levererade produkten utan kostnad (efter DS val). Detta bör utföras så snart det är praktiskt möjligt för DS. Kunden ska på egen bekostnad ställa den defekta produkten till DS förfogande. Eventuella tilläggskostnader och kostnader för frakt och liknande i samband med reklamation -
ANSVARSBEGRÄNSNING
7.1 I händelse av att DS bryter mot avtalet är DS endast ansvarigt för Kundens direkta förlust om avtalsbrottet beror på vårdslöshet från DS sida. DS ansvarar inte för indirekta förluster till följd av brott mot avtalet, inklusive för skada på något annat än produkten eller förlust till följd av skada på något annat än produkten. DS totala ansvar för avtalsbrott är under alla omständigheter begränsat till 15 % av försäljningspriset för produkten i fråga.
7.2 Om produkten orsakar skada på person eller egendom och detta beror på att produkten inte erbjuder den säkerhet som användaren eller allmänheten rimligen kan förvänta sig, är DS endast skadeståndsansvarig i den utsträckning som sådant ansvar följer av produktansvarslagen. DS ansvarar inte för några andra skador. -
SÄLJPANT – EGENDOMSRÄTT
DS har en försäljningspanträtt i produkter som inte är avsedda för vidareförsäljning (företagshypotekslagen). Produkter som överlämnas till Kunden för demonstrationsändamål, utlåning etcetera ska märkas med DS äganderätt av Kunden och hållas åtskilda från Kundens egna produktlager.
-
RETUR AV OUTTAGNA PRODUKTER
9.1 Kunden kan, efter överenskommelse med DS, returnera produkter som har beställts felaktigt eller som inte önskas (felfria produkter), mot en avgift på 20 % av försäljningspriset exklusive moms utöver transportkostnader. Detta gäller endast om produkten är oöppnad och kan säljas av DS som ny.
9.2 För ej uthämtade produkter eller produkter som returneras till DS utan avtal ska Kunden ersätta DS ekonomiska förlust, dock minst ett belopp motsvarande 20 % av försäljningspriset exklusive moms utöver transportkostnader -
FORCE MAJEURE
DS ansvarar inte för eventuella defekter eller förseningar som orsakas av omständigheter utanför DS kontroll, inklusive lokala eller rikstäckande arbetskonflikter, brand, krig, virus eller andra allvarliga datorattacker, militärt uppror, beslag, valutarestriktioner, upplopp, brist på transportmedel, allmän varubrist, brist på arbetskraft eller begränsningar i elförsörjningen eller brist/försening i leveranser från underleverantörer eller tillverkare till följd av sådana omständigheter som avses i denna punkt 10.
-
PERSONUPPLYSNINGAR
DS har rätt att behandla personuppgifter om Kunden i den utsträckning som sådan behandling är nödvändig för att fullgöra avtalet, samt behandlingen av personuppgifter enligt beskrivningen i DS integritetspolicy som finns tillgänglig på DS webbplats.
-
TVISTER
Om tvist uppstår mellan parterna enligt Avtalet ska tvisten lösas genom förhandling. Tvist som kan uppkomma med anledning av Avtalet och som inte löses genom förhandling ska handläggas av allmän domstol med Göteborgs tingsrätt som sammanträdesplats